torsdag 26 februari 2009

Ett jättestort steg

Jag satt ikväll och tittade på SVT's Musikmixen av en tillfällighet (jag tittar sällan på TV) och blev väldigt positivt överaskad av vad de visade. Det var en dokumentär runt ett projekt som heter 1 Giant Leap. Otroligt häftigt om två killar som reser jorden runt och spelar in lokala musiker som får jamma till deras förinspelade rytmer. Ett exempel på den globala byn som vi idag lever i. Dom har även inkluderat artister som Robbie Williams, Neneh Cherry och Michael Stipe.

Det finns även en DVD där diverse andliga och spirituella lärare och gurus talar om våra svårigheter att släppa vårt ego och sjukliga materiella behov. Vi måste bli mer öppna, fria och försöka se oss alla som en (one).

Här kommer ett smakprov från youTube och se gärna SVT programmet här

måndag 23 februari 2009

Försöker dom lura sig själva?


Jag läste en intervju med CDons VD Mikael Olander (se bilden till vänster) härom dagen och slogs över att människor i musikbranschen (gäller även film och bokbranschen) gärna ser verkligheten som de skulle vilja att den var och inte hur den faktiskt är.

Folk köper fortfarande CD skivor vilket är ett faktum men det är också ett faktum att allt fler överger detta format vilket också snart gäller DVD filmer. Trenden är väldigt tydlig och det finns inga vettiga själ att tro något annat.

På frågan "Varför köper folk fortfarande CD skivar" svarar Mikael:
" – Alla vill inte lyssna på mp3-spelare. De flesta har fortfarande en cd-spelare hemma. Själv lyssnar jag helst i bilen, då är det lättast att köpa cd-skivor. Ett drömscenario är att man vid ett köp av en cd-skiva får den digitala filen direkt till sin dator, sedan får man skivan med posten någon dag senare. Det här tror jag kommer att hända på sikt. Men hittills har det varit svårt att få med skivbolagen på det."

Dessa utalande tror jag knappt han tror på själv utan är halvdåliga försök att hålla masken.

Att folk inte använder MP3 spelare beror mest på att de ännu inte lärt sig fördelen med att docka den till sin stereo, så fort man gjort det en gång inser man hur onödig CD spelaren är. Det samma gäller bilen. När det nu kommer allt bättre och enklare dockningsstationer så finns det absolut ingen anledning att ha en massa CD skivor liggande i handskfacket. Det är bara stökigt och tar onödig plats.

Att man skulle köpa en skiva elektroniskt och sedan få den på en plastbit senare är ett mardrömssenario och inte ett drömsenario. Varför i hela friden skulle jag vilja ha en plastbit med samma musik som jag redan lyssnat på 2-3 dagar?

Vidare tror Mikael att CD skivan kommer leva länge ännu då man inte byter ut stereon och bilstereon i första taget. Nu är ju varken stereon eller bilstereon samma sak som CD spelaren som är kopplad till den, så det påståendet förstår jag heller inte.

Han har dock rätt när han svarar på frågan:

Hur går det med försäljningen av digital musik?
"– Den går ganska trögt än så länge. Jag är fortfarande väldigt hoppfull. På sikt kommer det att bli big business. Det är bara en fråga när det kan vända."

Här skall du trycka på skivbolagen Mikael, så att ni kan erbjuda en service som folk vill ha för det är för dyrt och komplicerat idag. Ända möjligheten att få betalt för framtidens immateriella varor är att tänka nytt och innovativt. Det ser idag ljust ut för musiken men mörkt ut för mellanhänderna.

Se världen som den är och inte hur ni önskar att den såg ut!

Följ Pirate Bay rättengången.

onsdag 18 februari 2009

Omoralen härskar

GM kräver pengar från Svenska staten för att SAAB skall ha en chans att överleva pga av att de misskött sitt jobb. Ericsson går med miljardvinst och sparkar tusentals människor för att maximera sin egen vinst. Självklart skulle Ericsson komma till staten om de var i en liknande situation som GM.

Det härskar en väldigt egocentrisk eller etnocentrisk (jag och min grupp har rätt, oavsett vad) kultur i dessa stora företag som får enorma konsekvenser för våra samhällen. När skall de börja tänka i banor som att det finns saker som är större en vad deras person/företag/samhälle/land är.

Det är något väldigt omoraliskt och olustigt i allt detta. Intelligenta företagsledare helt utan medvetande är inte så kul, tycker jag.

måndag 16 februari 2009

Framtidens ledare kommer från en annan nivå

På många företag kan jag idag se hur en kris snabbt kan vända, tidigare så kloka och långsiktiga strategier, till rent dumdristiga och kortsiktiga beslut som jag knappast tror någon kommer vara stolt över om 12 månader. 

Ledare som under goda tider har framstått som både kloka och lyssnande har förvandlats till huvudlösa kycklingar under kvartalsekonomins obarmhärtiga regelverk.

Det skall skäras kostnader till vilket pris som helst och ofta under någon mycket medioker slogan om att ”det måste göras utan att skada motivationen hos våra anställda”. 95 % 
misslyckas totalt med det senare och skadan blir betydligt större än om de bara stannat upp några minuter och tänkt igenom vad som måste göras. Lyssna inte på börsen i första hand i dessa dagar snälla ni. Vattenkammade, 30-åriga börsanalytiker kan ingenting om att driva företag men hetsa er till vansinne och magsår är de bra på. 

Det kommer att svida ett tag men det blir inte bättre av att inte tänka rationellt.

I tider som dessa kan det vara en idé att titta på ett ledarskap som är förankrat, i vad Spiral Dynamics kallar: 2nd tier, dvs. Gult och Turkost tänkande samt använda de 4:a kvadranterna för att få en integral (inkluderande) syn på saken. Att stirra sig blind på ekonomin är bara 25% av lösningen (självklart en viktig del) .  Om vi tittar på bilden nedan ser vi att ekonomin är i det nedre högra hörnet dvs. ett externt DET men som alltid består verkligheten av alla fyra kvadranter.


























Ledare i dessa tider bör titta på sin verksamhet och vad som driver dem utifrån alla kvadranter.

Övre vänstra kvadranten: Vilka är mina och företagets inre motiv? Har vi rätt perspektiv på saken? Finns det en bra mening med mina/våra beslut? Känns detta rätt?

Övre högra kvadranten: Har jag/vi rätt information? Har jag/vi den kunskap som krävs? Kan jag/vi kommunicera budskapet? Har vi en produkt/service som håller?
 
Nedre vänstra kvadranten: Vad har vi för stämning på företaget? Har alla förstått läget och vad som krävs? Kan vi lösa detta tillsammans? Delar alla de värderingar vi har? Har vi en kultur som ”känner med företaget”? Har vi kunderna med oss (gemensamt nätverk) nu och i framtiden?

Nedre högra kvadranten: I denna kvadrant ligger ekonomin och de yttre objektiva processerna. Väldigt ofta är det här företagsledare lägger all sin fokus i tron att det är det ända som räknas. Man omorganiserar och ändrar processer i tron att organisationer och processer gör saker av sig självt. Dom misstar sig rejält. Om inte de andra 3 kvadranterna finns med på samtliga plan så kommer det att bli obalans i hela systemet vilket kommer leda till oreda och ännu mer problem. Bara genom att inkludera de tre andra kvadranterna kan man nu ta ett bra beslut om vad som måste göras åt systemet (företaget, processerna, ekonomin osv).

Några andra goda råd är:
  • Ställ minst 5 ”varför” frågor innan varje beslut
  • Var öppen, tydlig och ännu mer öppen. Ingen på företaget är försumbar och alla har rätt att veta. Vem som helst kan göra en enorm skillnad
  • ”Var den förändring du vill se i världen” eller ännu bättre GÖR den förändring du vill se
  • Behandla folk som vuxna, inte som barn eller föräldrar
  • ”Framgång är en resa, inte en destination” = kontinuerlig mutation, anpassning och förbättring
  • Tänk, känn, agera och utryck dig själv med hela dig och inte bara med din hjärna.
  • Återkoppling, återkoppling, återkoppling + justera, justera, justera
  • Gör saker på ditt sätt, inte på det akademiska politiskt korrekta sättet
  • Se helheten, saker och ting är större än din lilla person/grupp/företag/industri/stad/land 
  • Ett uns praktiserande är bättre en många timmar av predikande
  • Distribuera ansvar till ytterkanterna av organisationen, till människor som drabbas av och träffar kunderna. De som har händerna på tangentborden och ”lever” företaget. Låt inte beslut tas av makteliten på en golfrunda
  • Var delaktig hela tiden
  • Ha kul hela tiden, även när det är tufft.

Det handlar om nätverket. Det sammankopplade, samverkande och yrkesverksamma nätverket. Glöm pyramidmönster och ”command-chain” drivna organisationer.




onsdag 11 februari 2009

Klassiska naturvetenskapens blinda fläck

Jag blir ibland förundrad över hur en del av dagens vetenskapsmänniskor väldigt ofta är näst intill fundamentalistiskt reduktionistiska och materialistiska. Jag vet att jag inte är den enda och när jag fann detta citat från en professor i fysik så kände jag att jag måste lägga upp det på bloggen då det sammanfattar väldigt bra hur jag tänker.

"Har du någonsin sett ett barn ta sönder en favoritleksak? Såg du sen den lille skrika efter att ha upptäckt att han inte kunde sätta ihop delarna igen? Här är i alla fall en hemlighet som aldrig lett till några rubriker: vi har tagit sönder universum och har ingen idé om hur vi ska sätta ihop det igen. Efter att under det senaste seklet ha spenderat biljoner dollar för att plocka sönder naturen, håller vi just på att inse att vi inte har någon ledtråd till hur vi ska fortsätta -utom att ta sönder den ännu mer.

Reduktionismen var den drivande kraften bakom mycket av 1900-talets vetenskapliga forskning. Antagandet är att när vi en gång förstår delarna, så blir det lätt att fatta helheten. Nu är vi nära att veta nära nog allt som finns att veta om delarna. Men vi är lika långt ifrån att förstå naturen som helhet som vi någonsin har varit. Att sätta ihop den igen visade sig i själva verket vara mycket svårare än vetenskapsmännen föreställde sig. Orsaken är enkel: genom att tillämpa reduktionism går vi in i komplexitetens hårda vägg. I komplexa system kan delarna passa in på så många olika sätt att det skulle ta miljarder år för oss att pröva dem alla.

Ändå sätter naturen samman delarna med en grace och precision som slipats till i miljoner år. Den gör det genom att utnyttja självorganisationens allomfattande lagar, vilkas rötter fortfarande till stor del är ett mysterium för oss."

- professor i fysik vid University of Notre Dame i Indiana

Det finns som tur är en växande skara vetenskapsmän, som tex Alberto, som har börjat inse att vi behöver ett nytt sätt att tänka för att förklara vår verklighet, men här hemma i Sverige går det trögt då det bara verkar finnas rum för en idé åt gången. Jag skall dock säga att jag just läst en bok av Ulf Danielsson som verkar vara en man som ger utrymme till nytt tänkande och är ödmjuk inför sin egen reduktionism

söndag 8 februari 2009

Galileos idéer och Pirate bay

I morse gjorde jag som jag brukar på söndagar, nämligen lägga mig i soffan och lusläsa SvD söndag. Idag fastnade jag för under streckets text om Galileo Galilei, som för 400 år sedan empiriskt bekräftat att jorden roterar runt solen, och Pirate Bay rättegången som startar den 16:e februari.

Det som slog mig att det finns ett gemensamt tema i dess båda texter, som handlar om att acceptera evolutionens naturliga riktning i sitt övergripande och inkluderande, och mänsklig vetenskapsutveckling.
Ingen av dessa går att stoppa och i vissa stunder ser jag ingen skillnad på dom.

Jag kan inte hjälpa att se likheter med katolska kyrkans bannlysning av Galileo och den attityd vissa politiker, film och musikbranschen med Advokat Monique Wadsted i spetsen, uppvisar mot Pirate Bay. Att försöka förneka eller undvika den oundvikliga teknikutvecklingen och den ökande mänskliga kunskapen som följer i dess spår, är och kommer alltid vara lönlöst. Denna utveckling leder ständigt till nya paradigmer inom både vetenskap och kulturella beteenden. Förändring är inte smärtsamt men att stå emot den är det.

Som gammal musiker har jag full förståelse för att det måste finnas en rimlig ersättning för immateriell egendom men förutsättningar för att göra affärer kommer alltid att ändra sig och det är inte första gången en god affärsidé dör ut pga av ny teknik och nytt mänskligt beteende. Det finns andra sätt att lösa detta och det bästa vore nog, som vanligt, ett samarbete där man inser att det gäller att övergripa och inkludera (så fick jag in det igen).

Oavsett om den "utvecklingsfientliga" sidan vinner rättegången så har deras idéer om hur digitala affärer skall bedrivas redan gått förlorad. Att anpassa sig till livsvillkoren för den miljö man befinner sig i är något som har gällt i miljoner år och det är en utmärkt strategi. Pirate Bay har förstått det men inte Monique Wadsted och de hon representerar.

Läs mer på Aftonbladet, Expressen och DN

onsdag 4 februari 2009

Gör tekniken oss lata eller bara mer effektiva?


Jag läste en artikel i Computer Sweden tisdagen den 3:e februari som hette ”Jag har det på Google” som hade en intressant frågeställning. Tesen Elza Dunkel hade var att vi människor kanske håller på att bli mindre bildade eftersom det blir allt enklare att söka och finna information på Internet, istället för att komma ihåg saker i huvudet. 
Jag förstår helt och fullt vad hon menar men tror inte att det är på det sättet, är inte så säker på att hon gör det heller faktiskt, då jag anar en viss ironi i texten.

Jag tror att problemet Elza beskriver, som handlar om att den yngre och mer Internetmogna generationen inte alltid lägger fakta på minnet då man vet att det går att hämta den ”on demand” dvs när man behöver den, faktiskt inte är ett problem i längden. 

Det är klart att idag kan det bli ett problem om man inte har tillgång till en sökmotor och Internet, dvs det digitala minnet. Då står man där utan svar, undertiden som en gammal plugghäst använder det analoga minnet. Man skall dock komma ihåg att problem som dessa bara uppstår i en övergångsperiod. Det handlar, som jag skrivit många gånger tidigare, inte om ett ”antingen eller” utan ett ”både och”. Det är klart att vi kommer att memorera sådant som är viktigt för oss och samtidigt lita på att ”nätet” levererar detaljerna eller sådant som inte har högsta prioritet. Vi kommer att hämta det vi vill memorera i allt större utsträckning digitalt och tillslut uteslutande digitalt. Vi kommer att blanda empirisk erfarenhet med digital information på helt nya sätt som jag tror vi har svårt att fatta idag. 

Det häftiga är att Internet och dess sökmotorer (med Google i spetsen) gör oss mer medvetna och intelligenta. När nu Internet börjar dyka upp överallt blir det också en allt naturligare och viktigare del av vår kunskapsbank. 

”Vad händer om Internet går ned då?” En mycket bra fråga men faktum är att det aldrig har hänt ännu, och om vi fortsätter att låta detta fantastiska globala nätverk utvecklas på samma sätt som universum låter evolutionen jobba, dvs med slumpen, mångfald och naturligt urval så kommer det inte hända. We are the machine!