onsdag 13 oktober 2010

Har växter intelligens?

Jag vaknade upp i morse och gjorde som jag brukade, nämligen kollade min email på Ipaden. Jag hade fått en ny uppdatering om nya presentationer från TED.com. En handlade om växter och deras intelligens. Först tänkte jag att det lät trist, jag menar växter är ju sällan något man tänker på när man filosoferar runt livet och universum.

Ack så fel jag hade och från och med nu kommer jag att se på växter på ett helt annat sätt. Se denna presentation av Stefano Mancuso där han lägger fram en hel rad med tankar om hur växter faktiskt beter sig väldigt intelligent. Inte intelligent på samma sätt som en människa eller ett djur (de har ingen hjärna) och framför allt inte i samma hastighet, dock är det verkligen fascinerande.

Mycket nöje (använd textfunktionen om du tycker Stefanos engelska är svår att förstå).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar