fredag 18 juni 2010

Att våga se saker som de är

I dessa tider när BP och EBM har visat sig hålla inne med information och inte vågat eller kunnat tala om hur det egentligen ligger till, så skulle jag vilja göra ett inlägg som ligger mig varmt om hjärtat.

Att våga se saker som de är och inte som man skulle vilja att de var eller via förutfattade meningar.

Jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för människor som medvetet eller omedvetet misstolkar en situation i tron att ingen annan har ett annat perspektiv på saken eller med illusionen att man har kontroll.
I sanningens namn har jag själv befunnit mig där rätt många gånger ;).

Vi tittar gärna in i spegeln och tror att världen runt om kring oss ser samma saker som vi gör och om de inte gör det så måste de ha fel eftersom det är så uppenbart för oss själva att vi har  rätt.

Hur kommer man ur det här?
Jo man försöker att alltid ta fler perspektiv genom att tex se på saken på tre olika sätt.

  1. Se på saken ifrån mitt eget perspektiv. Egoistiskt perspektiv.
  2. Se på saken utifrån min grupps perspektiv dvs. nära vänner, kollegor, familj, samhälle osv. Hur skulle jag tänka om jag var VI? Etnocentriskt perspektiv.
  3. Se på saken utifrån 3e persons perspektiv. dvs ta in ett helt nytt perspektiv som jag tidigare inte har haft någon relation till. Kan jag förstå de som inte tycker som jag (utan att döma). Har de en poäng?

I samtliga 3 perspektiv så finns det saker som är bra och som är dåligt. För att finna det som är bra resp. dåligt måste vi undersöka de andra perspektiven och verkligen försöka tänka utifrån dessa. Vi kommer då att överskrida men inkludera samtliga perspektiv.

Vi kommer att få ett nytt perspektiv som inte är 100% korrekt men som garanterat har en större sanningshalt än vårt enda egoistiska perspektiv.

Det kan vara lite knepigt att göra detta i varje situation i början men om man tränar så blir det snart "second nature" och man gör det utan att tänka efter.

Saker är som de är, inte på något annat sätt!

(Uppdatering 17:35: Denna post funkar utmärkt på omröstningen om kärnkraften också).

Länkar som liknar: SvD, DN, Opassande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar