tisdag 13 juli 2010

Hur man får något gjort

Jag har jobbat med projekt av olika storlekar i många år och jag har märkt att människor väldigt ofta gör saker mycket svårare än de behöver vara och de gör det oftast utan att vara medvetna om det. Idag, på jobbet, blev jag frustrerad för att det återigen har blivit förseningar och problem för några av de projekt jag driver. Allt beror på att människor gör enkla saker komplexa och gör komplexa frågor förenklade.

Jag bestämde mig för att göra ett blogginlägg om saken på vårt Intranet och insåg sedan att jag även borde skriva om det offentligt (det interna var dessutom på Engelska).

Jag funderade en stund och kom fram till 8 punkter som jag tror att man alltid skall bära med sig och som kan få en förlösande effekt i nästan alla situationer.

  1. Var helt på det klara vilket resultat du vill få ut och varför ("varför" är det som ger energi),
  2. Lägg alla korten på bordet (transparens, var öppen och ärlig inför dig själv och andra),
  3. Acceptera vad som är (saker och ting är som de är och inte på något annat sätt, våga inse det!),
  4. Anta aldrig något (om du inte vet, håll tyst eller ta reda på vad som krävs),
  5. Spela med de kort du har (det finns alltid något du kan göra),
  6. Lär av gårdagen/historien (men älta den inte),
  7. Sätt igång, action (skjut inte upp),
  8. Upprepa (börja om från punkt 1).
Vi gör alla motsattsen till det som står ovan och vi gör det ofta. Det är inte bra för någon av oss och framförallt leder det inte framåt. Om mitt lilla blogg inlägg kan inspirera dig att ändra på något litet i ditt beteende så har det varit väl värt min tid att skriva det.


Länkar som liknar.

  • Computer Sweden, 1, 2,
  • SvD 1, 2, 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar