lördag 9 maj 2009

Idéer som virus

Om ni läst min blogg tidigare så har ni förstått att jag är övertygad om att man i alla sammanhang skall försöka ta så många perspektiv som möjligt för att kunna komma verkligheten så nära man kan. Dvs man måste försöka överskrida men inkludera sina egna egoistiska tankar och värderingar, överskrida sina etnocentriska tankar och värderingar (dvs jag och min grupp har rätt, oavsett vad...) och försöka ta ett världcentrerat tankesätt där man förstår att alla andras verkligheter faktiskt finns och har i någon mening rätt. Även om de inte alltid överstämmer med mina värderingar.

Ett sätt att komma tillrätta med denna komplexitet är att lära sig teorin som Spiral Dynamics talar om och även titta på Integralt tänkande (det finns andra men jag föredrar dessa då de känns mer heltäckande).
Det är dock inte alltid lätt att 'tänka om' och frågan är varför? En teori är att vi människor faktiskt kan vara 'infekterade' med vårt eget synsätt och tankar, nästan som ett virus. Det kallas mem eller 'memes' på Engelska. Ett mem sprids från människa till människa via vår kultur och utbyte av tankar och värderingar.

En av mina favoritfilosofer Daniel Dennet diskuterar denna idé vid ett framträdande på en TED konferens som jag klippt in här nedan. Håll till godo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar