lördag 18 april 2009

Jag bjuder på en idé


I ljuset av Pirate Bay domen tänkte jag bjuda på en idé riktad till låtskrivare och musiker. Liknande tjänster har redan testats på mobiltelefoner och dyl, men detta är en variant som kan funka på både portaler och enskilda webbsidor tror jag.

Varför inte spela in en massa låtar som ni sedan lägger ut på er hemsida som alla fans kan ladda ned gratis. Se sedan till att ha en väldigt enkel betalnings modell, tex SMS till en rad olika betalnummer.

Be fansen betala vad de tycker att låtarna är värda (tex 2-10kr), genom att skicka ett SMS till ett betal nr. Förklara även på sidan att om ni inte får in några pengar så kan ni, så klart, inte fortsätta er verksamhet och det blir inga fler låtar (studiotid, instrument, webbplats, tak över huvudet, mat osv kostar som bekant pengar). På detta sätt kan även artisten/bandet se vilken typ av låtar folk gillar mest genom att de tjänar mer på dessa. Visa trenden i realtid på sidan för att göra det mer intressant. Fansen kan alltså bestämma inriktning (alla vinner).
Se även till att ha annonser (tex Google adsense) på sidan så att ni får intäkter den vägen också.

Gör reklam via bloggar, MySpace, Facebook och andra webbsidor. Detta kommer att locka mängder av besökare om ni är bra. Ni kommer att sprida musiken till betydligt fler människor än via CD- och on-line butiker (dessa behöver dock inte uteslutas). Det bästa med allt är att folk kommer att känna ett samvete att betala, åtminstone, en liten slant och tack vare den större spridningen och att ni slipper mellanhanden (skivbolagen) gör att jag tror det är en mer lukrativ modell än vad många kanske inser. Men kom ihåg det MÅSTE vara enkelt att betala.

Ni får gärna betala mig valfritt belopp för denna idé genom att skicka mig ett GMail så skall jag ge er mitt bankkonto ;-).

Läs mer om Pirate Bay domen: SvD, bra SvD inägg, DN. Tankvärt av Internetworld

3 kommentarer:

  1. Var det svamp på pizzan igår?

    SvaraRadera
  2. Beklagar att du kommer bli lönnmördad av mina uppdragsgivande skivbolag.
    Passa dig för folk med violin-fodral med Universal-logos :)

    SvaraRadera
  3. Kunglig idé, hoppas något band uppfattar detta.

    SvaraRadera