lördag 2 januari 2010

Vi blandar ihop informationsbäraren med informationen



Framtidens nyheter är digital

Läser i dagens SvD att Kulturhuset tar bort alla papperstidningar.
Ett vågat beslut som självklart kommer få en massa berättigad och huvudlös kritik.

Det Kulturhuset gör är att tvinga människor till att bryta ett invant mönster. De flesta tidningar finns på nätet och via Pressdisplay men en del människor gillar inte förändring eller takten av förändring och använder ogenomtänkt kritik som att det skulle bli ett kulturvakum bara för att pappret försvinner. Vi har sett liknande tankar när det gäller musik, film och böcker. Man blandar ihop informationsbäraren med informationen.

Tillgängligheten är naturligtvis enormt viktig och idag behöver vi nå ut med mer kultur och vettig information till allt fler människor då det finns stora kunskapsbrister i vårt samhälle (islamofobi, Sverigedemokrater, integrationsproblem hos invandrare, fundamentalism, osv är alla tecken på kunskapsbrist). Frågan är hur vi kan kombinera den överlägsna informationsbäraren Internet/webben med användarvänligheten av en papperstidning?

Själv hoppas jag att detta års förväntade tablet PC's och e-läsare kommer vara början på svaret. Troligen kommer både Microsoft och Apple släppa sina varianter detta år och då kommer min pappersprenumeration på SvD att bytas ut mot en elektronisk.
  • Jag slipper släpa gamla tidningar till pappersinsamlingen
  • Jag har tillgång till alla gamla nummer och artiklar
  • Jag kan enkelt söka information
  • Jag kan dela artiklar med andra via email, facebook, twitter etc.
  • Uppdateringar av nyheter under dagen
  • Orkar jag inte läsa en viss artikel kan jag välja att få den uppläst
  • Bestämma textformat och storlek
  • Inkludera filmklipp till artiklar

Nu är det ju tyvärr så att dessa nya apparater kommer till en början att kosta 6000-7000 sek vilket gör att inte alla kommer att ha råd med dem. Kulturhusets satsning på elektronisk press gör dock att fler kan prova på detta medium och så länge det finns alternativ, som tex Tidningsbiblioteken, där pappret finns kvar så tycker jag att det är ett modigt beslut av Kulturhuset som jag applåderar. Om 5 år kommer vi att skratta åt att vi var så oroliga för att pappret skulle försvinna.

PS. Det sista gäller västvärlden. I många andra delar av världen har vi ännu inte lyckats med att erbjuda mångfaldig information och där kommer fortfarande papperstidningen spela en stor roll för de människor utan Internetuppkoppling de närmaste åren. Dvs det handlar som alltid om att inte tänka "antingen eller" utan "både och" fram tills dess att det mänskliga behovet/evolutionen självmant gör sig av med det som inte behövs.

Länkar som liknar: DN1, DN2, SvD1,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar