måndag 7 juni 2010

Men du säger ju ingenting!

Det är ett problem att så mycket av det vi säger i våra affärstal, presentationer, memos, affärsplaner osv innehåller så lite vettig information. Vi skriver och skriver, och talar och talar men vi har väldigt lite att säga.

Genom att Googla "vår affärsidé" så fann jag på 15 sekunder en hel rad med tomt snack, eller vad sägs om den här.

"Vår affärsidé är att realisera kundens idéer och tillfredställa kundens behov med hjälp av datorteknik. RTM ska kunna ta hela projektansvaret och leverera ett färdigt system med garanti och underhåll. Kunna, med hjälp av kvalificerade konsulter, förstärka och höja kompetensnivån på kundens egen arbetsstyrka."

Vad i hela fridens namn betyder det och vad gör dom?!!

Det finns de som har gjort en konstform av att göra välformulerad och komplicerade affärstexter som inte säger någonting.

Varför inte fokusera på att göra något enastående och viktigt istället. Sen kan ni berätta vad ni gör, med enkla ord.

Denna text var inspirerad av Seth Godin.


2 kommentarer:

  1. Hahah ja det är för jäkla dumt det där! En orsak kan väl vara att man MÅSTE ha en affärsplan, och folk har ingen egentligen. Därför får de hitta på en lös sådan och fylla med massa luft.

    Jag tycker att en affärsplan ska vara på riktigt och verkligen betyda något för hela företagets ande.

    SvaraRadera
  2. @Tony. Ja en affärsplan bör verkligen säga något och sedan krävs det ett väldigt bra ledarskap som även får de anställda att förstå affärsplanen vilket är en annan utmaning.

    Tack för din kommentar

    SvaraRadera