De anklagar Björn Ulvaeus för att hans kritik mot kristna friskolor i Sverige bygger på känsla mer än förnuft.
De försvara sig sedan med att det följer läroplanen strikt och att skolinspektionen håller dem ”under lupp” och därför bygger deras skolor på förnuft. Allt låter bra så långt men sen kommer plötsligt ett inslag i texten som handlar om dialogtanken och att de kristna skolorna framhäver detta tankesätt. Nu är det väl så att dialogtanken är något som finns i den Svenska kulturen och har vuxit fram under de senaste 50-60 åren. Att kristendomen skulle ha något med det att göra är befängt att tro, snarare är det väl så att dialogtanken finns i Sverige trots kristendomen och knappast tack vare den.
Den traditionella kristendomen talar istället om att man skall lyda överheten och göra som man blir tillsagd, det finns ett tydligt "rätt och fel" (så länge det är inom ramen för den egna dogmen) så att man senare kan få belöning (i ”himlen” eller på annat sätt i livet). Sant är att detta tankesätt har spelat en viktig roll i historien (Blått tänkande i Spiral Dynamics) för att få folk att enas och bygga stabila regelverk och processer men återigen så har detta även åstadkommits i kulturer av Islam och Judendom och har på inget vis varit kristendomens förtjänst utan religionen har hjälpt till att lyfta fram dessa tankemönster under turbulenta tider av mänsklig social evolution men är inte en förutsättning för det.
Religion åstadkommer inte dessa tankemönster men kan influera till dessa. Dock skall man komma ihåg att Sverige idag lever i en annan tid som vida har övergripigt men samtidigt inkluderar dessa traditionella världsbilder. Att använda argument som att inflytelserika medborgare som Curt Nicolin och Olof Palme fick sin grundutbildning i kristna frikyrkor försvara inte deras existens ett dugg utan bekräftar bara deras bäst-före-datum och att man lever i det förgångna.
Dialogtanken är, mycket riktigt som de säger, väldigt viktig men den är inte ”lika viktig idag som på 20-talet” utan betydligt viktigare och måste även diskuteras i ljuset av dagens livsvillkor och inte i ljuset av en förlegad religions världsbild. Det finns i Sverige idag en hel del ”mjuka” kristna som klarar av att acceptera både den nya vetenskapliga bilden av världen och samtidigt behålla de andliga värderingarna, all heder åt dessa människor men återigen så skall vi inte tro att detta är tack vare kristendomen utan trots densamma.
Vi måste lära oss att ta fler perspektiv och självklart så skall människor få tro på vad de vill men blanda inte in våra oskyldiga barn i detta utan låt de få avgöra själva vad de vill tro på.
Ja det lät väl bra ända till "men blanda inte in våra oskyldiga barn i detta utan låt de få avgöra själva vad de vill tro på"
SvaraRaderaVal förutsätter mångfald. De flesta föräldrar indoktrinerar väl på något sätt sitt eget "Rätt och fel"
Till exempel kan man fråga sig om dina barn skulle få följa med sina skolkompisar på "kristet sommarläger?"
Fridens liljor.
Jag skiljer på sommarläger och skola och jag antar att mitt barn vill åka på sommarläger för att umgås med kompisar snarare än att lära sig om någon religion men jag skulle kolla upp vem som står bakom och är det något i stil med Livets ord så blir det absolut nej.
SvaraRaderaVal förutsätter mångfald som du säger och barn klarar inte att ta de perspektiv som krävs för att kunna kritiskt välja själv innan de når de senare tonåren (en del undantag finns och många klarar det aldrig) därför tycker jag vi som vuxna måste lära oss att tillåta oss tänka lite mer komplext om vi skall få en bättre framtid.
Ge barnen mångfald ända tills de kan välja själva är mitt recept och där i finns ingen plats för kristna friskolor tycker jag.
Det är snuskigt
SvaraRaderadålig moral att tvinga på barn auktoritära ideologiska värderingar, vare sig de är politiska eller religiösa. Religiösa skolor är ett slags teofiliska inrättningar - mental pedofili mot barn.
Vuxna kan få hålla på med vilken "andlig" eller ideologisk verksamhet de vill, så länge det inte hindrar andras rätt att slippa dem.
Problemet är alltid teologin med dess schamaner som "uttolkar", med andra ord SKAPAR, de religiösa dogmerna.
Personligen kan jag inte se något annat värde i andlighet än som en form av mental självsuggestion om man saknar moderna vetenskapliga och filosofiska insikter.
Det vi i första hand bör föra ut till barnen är deras härliga rätt till egna åsikter. Uppmuntra och uppfostra till ett kritiskt tänkande. / tod /