tisdag 13 januari 2009

Religionerna har också tillkommit ur naturligt urval

Jag återfann idag den alldeles utmärkta webbTVsidan AXESS TV som sänder mycket bra program om samhälle, kultur och vetenskap. Jag tittade på ett program om gnosticismen, som jag fann väldigt intressant och som visar att religionerna, och i detta fallet kristendomen, faktiskt är ett resultat av ett naturligt urval från en rad olika varianter som har blandats och evolverat till vad det är idag. Undrar vad Pingstkyrkan och Livets ord säger om det?

Programmet visar även lite på hur olika livsvillkor och kulturstrukturer har påverkat vårt förhållningssätt till religionen i historien. Jag fann så klart en hel del Spiral Dynamics material i det, men det är nog kanske för att jag letar efter det.
Se programmet här.


2 kommentarer:

  1. det fiin de som påstår att i de äldsta religionerna var gud kvinna.

    SvaraRadera
  2. Alla religioner är hedniska eftersom de tillber avgudar. Inte minst de moseistiska sekterna, Jesus- och Mohammedkulterna. Eventuella gudomligheter skulle knappast ha varit så småaktiga att de skapat avbilder av sig själva (de mänskliga livsformerna) för att ha dessa som en bedjande fanclub.
    Motsatsen till hedendom är civiliserat tänkande. Civiliserat tänkande är i sin renaste form fri från dogmer och alltid öppet för en positiv utveckling. De civiliserade idéerna älskar att möta kritik därför att kritik kan se brister och tvingar fram förbättringar i tänkandet. / tod /

    SvaraRadera